Lille firma, stort gå-på-mod

Tom B. Larsen er også professionel topkapper
og har tidligere ordnet en del farlige træer for
kommunen.

Det er ikke let at være et lille anlægsgartnerfirma i disse tider. Bl.a. er der opstået nogle meget store koncerner, som kan tilbyde grønt vedligehold til meget billige priser.

Det er Tom B. Larsen – ejeren af TBL Haveservice og Grønne Anlæg i Horsens – dog ligeglad med. Enten samarbejder han med dem, eller også så udkonkurrerer han dem. Det gjaldt for eksempel i 2011, hvor han vandt den store opgave med at passe de grønne områder for forsyningsselskabet Horsens Vand. Her var han ellers oppe mod en række landsdækkende koncerner.

Men det er ikke kun de store firmaer, som gør konkurrencen hård. De “almindelige” grønne opgaver hos de private haveejere er faktisk et af de områder, hvor der er mest konkurrence overhovedet. Her er det særligt mindre “servicefirmaer”, som gerne vil klare havearbejdet sort og uden at bekymre sig om normer eller langsigtet kvalitet.

Alligevel eksisterer TBL Haveservice og Grønne Anlæg stadig, og det har ejer Tom B. Larsen planer om at fortsætte med i mange år endnu. Måske vil han endda hente en mand eller to mere ind.

TBL kan det hele

Han stiftede firmaet i 1996 og har i dag fire mand, der “kan det hele,” som Tom siger selv.

Den kolde tid nærmer sig, men heldigvis har TBL Haveservice og Grønne Anlæg nok at se til, selvom græsset ikke vokser under sneen.

“Vi laver alt fra at klippe hækken og fælde vanskelige træer til at hjælpe med store, grønne entrepriser entrepriser for kommuner og virksomheder. Vi er også lige blevet færdige med at isolere nogle kældersokler og lave dræn. Det er jo vigtigt for mange husejere i disse klimatider,” forklarer Tom B. Larsen, der også er uddannet topkapper, så det er ham selv, der har stået for mange af kommunens besværlige fældningsopgaver igennem årene.

I dag tilbringer han dog mere tid på kontoret end ude i marken. Det er ganske enkelt nødvendigt, hvis han skal kunne give den service, som kunderne forventer, pointerer han.

“Jeg skal kunne være ude hos kunderne ret hurtigt. Så nytter det ikke noget, at de ringer, mens jeg er ved at lave en støttemur, plante et stort træ eller ved at lave en granitsti gennem haven. Folk forventer, at firmaet kan levere varen, så snart de ringer, så det må jeg jo prøve på,” lyder det fra Tom.

Nu ser han frem til den kommende vintersæson, hvor han udfører en del snerydning for virksomheder i Horsens og omegn.

Læs mere på www.tbl-service.dk