Grundlæggeren følger med fra væggen
Hvis grundlæggeren af anlægsgartner firmaet Sven Bech A/S, Axel Bech, kunne følge med i, hvor
meget Michael Dall og medarbejderne går op i firmaets historie, ville han nok være stolt.
Allerede i indgangen til anlægsgartnerfirmaets domicil i Gentofte tager historien imod i form af en gammel trillebør med gamle redskaber. I mødelokalet er der flere gamle malerier og diplomer. Under interviewet viser en af de ansatte seneste klenodie til trillebøren frem: En gammel pumpe. Både Axel og hans søn Sven Bech er væk, men deres ånd lever.
Erfaring og nytænkning i smuk forening
Anlægsgartnerfirmaet har i dag 50 ansatte. To har været i firmaet i 40 år. Desuden en masse unge medarbejdere, for der er stor søgning til gartnerfaget. Gammelt håndværk som bygning af kampestensmure holdes i hævd, mens den digitale verden præger administrationen, hvortil timesedler kan sendes ind via nettet. De ansatte er specialister på hver deres område.
“Vores folk arbejder med det, de er bedst til. Det betyder, at firmaets kunder ikke nødvendigvis møder den samme person i hele projektet. De møder den person, der er bedst til et bestemt stykke arbejde,” siger Michael Dall.
Samme firma siden 9. klasse
Michael Dall søgte selv til gartnerfaget i en ung alder. Allerede i folkeskolen begyndte han at arbejde for Sven Bech A/S i ferier og weekender. Dengang ville han gerne være skovarbejder.
“Men det ensomme liv i skoven er jeg nok for social til,” mener Michael Dall.
Da den tre år ældre bror, Henrik, begyndte at uddanne sig til gartner, blev lillebror inspireret til at gå samme vej. I dag udgør de 2/3 af ejerne af Sven Bech A/S. Lars Jensen, som har udlært de to brødre, ejer den sidste tredjedel.
Håndværk med karakter
Sven Bech A/S samarbejder med Håndværkets Evalueringscenter om at forbedre forholdet mellem kunde og håndværker. Alle firmaets kunder får mulighed for at rose eller rise efter endt opgave.
Kundernes ris bruges til hele tiden at forbedre arbejdets kvalitet. Firmaets holdning er, at en have ikke forlades, før kunden er tilfreds.