Alt-mulig-gartneren fra Vendsyssel
Der er langt mellem kunderne, når man bor i Vendsyssel. Det betyder også, at man skal være god til det hele for ikke at gå glip af opgaver. Det er Carsten A. Andreasen, indehaver af CA-Anlæg i Dybvad, heldigvis.
“Heroppe er vi jo nødt til at kunne det hele, og det kan vi. Vi laver alt fra tegning til regning, og skal fru. Jensen kløs på ryggen, klarer vi også den. Men så bliver det på timebetaling,” understreger Carsten A. Andreasen med et smil.
Han er udlært rørlægger, men har i snart 13 år arbejdet i anlægsgartneriet. Blandt andet har han i en årrække været ansat hos Hedeselskabet (i dag HedeDanmark), før han i 2002 startede som selvstændig.
Private kunder
Lige fra starten har CA-Anlæg koncentreret sig om de private kunder, og det gør Carsten og hans ansatte stadig i dag. En overgang var der op mod 5 ansatte i virksomheden, men så kom finanskrisen, og den kan stadig mærkes på markedet for anlægsgartneri i Vendsyssel.
“Folk heroppe vil gerne have stedsegrønt, men de vil også gerne have blomster hele året rundt. Det skal være vedligeholdelsesfrit, og så skal det næsten ikke koste noget, og gerne være færdigt i morgen. Men sådan er det nok de fleste steder,” pointerer Carsten A. Andreasen, der i dag har to ansatte.
Selvom folk stadig sidder tungt på pengepungen, kan han glæde sig over, at de fleste af hans kunder er gengangere, og det er jo et godt tegn, mener han.
“Det er fordi, vi satser på kvalitet frem for kvantitet. Det er de, som folk siger rundt omkring, og så må man jo tro på det. Og de kommer ikke igen fordi, der er noget, som skal laves om.”
Tænke-opgaver
Hvad end han arbejder for de private kunder eller boligforeninger, er Carsten A. Andreasen ikke i tvivl om, hvad han sætter mest pris på, når tiden er inden til at rulle ærmerne op.
“Det sjoveste er, når man skal tænke en lille smule. Det gælder uanset om der er tale om betonanlæg, jordanlæg, grønne anlæg, tømrerarbejde eller vedligeholdelse. Derfor sætter jeg stor pris på specialopgaverne,” lyder det fra CA-Anlægs indehaver, der ikke ville have noget imod at få flere ansatte, ligesom i de glade opgangstider.
“Men først skal opgaverne jo være der,” pointerer Carsten A. Andreasen, og det kan han vel have ret i.