Ambassadørens flyvende gartner
Camilla Vergo, Kvinden bag anlægsgartnerfirmaet “Camillas Haveservice”, har mange talenter. Det ved hendes kunder i de private haver og offentlige institutioner i Nordsjælland og ikke mindst på den spanske ambassade i København, men det ved de også på den danske ambassade i Bruxelles.
Her fik hun en praktikplads, efter hun var blevet færdiguddannet som civiløkonom på handelshøjskolen i København. Efter praktikperioden blev hun tilbud fast job, men i stedet valgte hun at uddanne sig til pilot.
Herefter fløj hun Boeing 737’er for et belgisk charterselskab, indtil selskabet gik konkurs, og hun blev ansat i CNH, et hollandsk firma, som solgte landbrugsmaskiner, bl.a. i Danmark.
Og det var på disse mange ture på gårdene rundt omkring i de danske landskaber, at hun fik øjnene op for det grønne.
Firmaet voksede ud af sommerhushaven
Men det var først, da hun købte et sommerhus i Nordsjælland i 2005, at det for alvor gik op for Camilla Vergo at hendes fremtid lå i planternes rige.
Hun havde købt en grund, som var helt vokset til, og i takt med at hun fik forvandlet vildnisset til en drømmehave, begyndte naboerne at komme forbi og spørge, om hun også gad at ordne deres have. Det gad hun godt.
Og det gider hun faktisk stadig. I 2006 stiftede hun Camillas Haveservice og her mere ned ti år senere er en stor del af firmaets kunder er faste og tilbagevendende fra de nordsjællandske sommerhusområder, bl.a. i Liseleje, hvor der er mange sommerhuse og udenlandsdanskere, og så er det jo en fordel, hvis man også kan tale fransk.
Og det kan Camilla Vergo (naturligvis) også.
Alt fra de store anlæg til den mindste beskæring
Camillas Haveservice er altså sat i verden for at holde Nordsjællands private haver ved lige, men det afholder ikke firmaet fra også at sige ja tak til større opgaver, såsom at vedligeholde udearealerne på kommunens institutioner.
Men selvom firmaet er vokset med årene, understreger Camilla Vergo, at hun ikke ønsker, at firmaet skal være større. Lige nu er der to ansatte foruden Camilla selv samt en lærling, og det er en perfekt størrelse.
“Jeg har helt fra starten sagt, at jeg ville have en bil og højst to ansatte. Så får vi større opgaver, så tager vi hellere underentreprenører ind, som vi stoler på,” forklarer Camilla Vergo.
Så længe firmaet ikke er større, behøver Camilla nemlig ikke sidde på kontoret hele dagen, og så kan kunderne drage nytte af hendes yderst opryddelige væsen, og ikke mindst hendes overblik, som betyder, at hun kan træde ind i en have og straks se, hvordan den kan forvandles.
Måske stammer overblikket fra hendes tid som pilot højt oppe i skyerne.
Det er ikke til at sige, men det er sikkert, at der ikke er noget galt med kvaliteten, når den spanske ambassade i København har haft Camillas Haveservice som fast gartner i ti år og de fleste kunder er tilbagevendende, uanset om de skal have fældet store træer, have anlagt en ny have eller bare skal have klippet hækken.
Kontakt firmaet eller læs mere på www.camillas-haveservice.dk